§ 1: Navn, hjemsted og stiftelse
Klubbens navn er Rideklub Strålen
Klubbens hjemsted er Stevns Kommune. Forkortelse STRÅ
Klubben er stiftet i 1998.
§ 2: Klubbens formål
Klubbens formål er at skabe grundlag for udøvelse og fremme interessen for ridesporten. At udsprede kendskab til handicaps gennem fælles aktiviteter med ikke-handicappede, således at naturlig integration finder sted. At tilbyde forum for udveksling af erfaringer og ny viden samt medvirke til socialt engagement og ansvar. At gennem fælles aktiviteter, stævner o.l. at fremme socialt samvær med rideklubben som samlet punkt.
§ 3: Klubbens medlemskab
Klubben er medlem af Dansk Ride Forbund under Danmarks Idræts Forbund og Dansk Handicap Idræts Forbund, hvorfor klubben og hvert medlem er forpligtet til at rette sig efter de tre nævnte forbunds love, reglementer og bestemmelser, herunder de af de pågældende forbund fastsatte voldgiftsbestemmelser.
§ 4: Klubbens medlemmer
Medlemmer i rideklubben kan optages som aktive og passive medlemmer. Medlemskabet er gældende fra den dato skriftlig anmodning herom modtages af bestyrelsen. Optagelse af umyndige kræver samtykke fra forældre/værge. Medlemmerne har stemmeret fra det år de er fyldt 15 år og er valgbare til bestyrelsen fra det år de er fyldt 18 år.
§ 5: Kontingent
Klubbens kontingent fastsættes for et år ad gangen på generalforsamlingen. Kontingentet betales hver den 1. august for et år ad gangen.
Dog ved indmeldelse efter 1. februar betales kontingent for resten af indeværende år. Regnskabsåret følger kalenderåret.
§ 6: Udmeldelse
Udmeldelse af klubben kan ske ved skriftlig henvendelse til et medlem af bestyrelsen.
Udmeldelse af vores klub skal dog senest ske med udgangen af november måned året før / næste kontingentopkrævning.
Der tilbagebetales desværre ikke kontingent uanset hvilke tidspunkt du ønsker, at skrive din udmeldelse.
Er kontingentet ikke betalt senest 1 måned efter forfaldsdato ophører medlemmets rettigheder og vedkommende kan kun optages på ny ved betaling af restancen.
§ 6a: Karantæne/udelukkelse
Bestyrelsen kan meddele karantæne af nærmere fastsat omfang, dog max 2 måneder til et medlem, der gør sig skyldig i usportslig optræden, eller på anden måde opfører sig til skade for klubben. For at denne beslutning skal være gyldig kræves, at mindst 3 af samtlige bestyrelsesmedlemmer stemmer for karantænen. Medlemmet skal have adgang til at udtale sig overfor bestyrelsen, inden afstemningen finder sted. Denne afgørelse kan indbringes for distriktets forretningsudvalg inden 8 dage. Forretningsudvalgsmedlem fra den pågældende klub er inhabil.
§6b
I særlige tilfælde kan bestyrelsen indstille til generalforsamlingen, at et medlem udelukkes fra klubben i et nærmere angivet tidsrum over 2 måneder. På generalforsamlingen afgøres sagen ved skriftlig afstemning, og for vedtagelsen kræves et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer (blanke stemmer tæller som afgivne). Medlemmet har krav på at være til stede og forsvare sig. Generalforsamlingens bestemmelse om udelukkelse kan af medlemmet indbringes for Dansk Ride Forbunds Appeludvalg inden 4 uger.
§6c
I det af 6b omhandlede tilfælde kan generalforsamlingen ligeledes ved skriftlig afstemning, og med et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer, afgøre. at sagen via hovedbestyrelsen indbringes for Dansk Ride Forbund’ s Appeludvalg til afgørelse af, om der tillige skal ske udelukkelse fra andre rideklubber evt. indstilles til Danmarks Idræts- Forbund, at vedkommende udelukkes fra andre specialforbund under Danmarks Idræts- Forbund (eksklusion).
§ 7: Bestyrelsen/bestyrelsesmøder
Klubbens bestyrelse består af mindst 5 og max 9 personer. De vælges på den ordinære generalforsamling for 2 år af gangen, således at halvdelen er på valg i lige år og resten i ulige år. Genvalg kan finde sted. Formand og kasserer vælges på den ordinære generalforsamling, formand i ulige år og kasserer i lige år. Bestyrelsesmøder indkaldes og ledes af formanden. Bestyrelsen er beslutnings dygtige, når mindst halvdelen er til stede. Bestyrelsens beslutninger føres til protokols. Protokollen underskrives af de tilstedeværende. Regnskabet føres af kassereren, skrives under af bestyrelsen og revideres af klubbens valgte bilags kontrollør.
a) Bestyrelsesmøder afholdes mindst 4 gange årligt, men i øvrigt efter behov eller på forlangende af mindst 3 bestyrelsesmedlemmer.
b) Bestyrelsesmøder indkaldes skriftligt.
c) Bestyrelsen bestemmer selv sin dagsorden for sine møder.
d) Alle bestyrelsesbeslutninger tages ved simpelt flertal. Står stemmerne lige, er formandens stemme afgørende og i dennes forfald næstformandens.
e) For at gyldige bestyrelsesbeslutninger kan tages, må mindst 2/3 af bestyrelsens medlemmer være til stede og deltage i afstemningen.
f) Næstformanden træder under formandens forfald i dennes sted.
g) Beslutninger truffet på bestyrelsesmøderne indføres i en forhandlings protokol, der underskrives af de til mødet tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.
§ 8 Regnskab
Klubbens regnskabsår er kalenderåret.
a) Den ansvarlige for regnskabet er kassereren. Kassereren udfærdiger årsregnskabet, der i revideret stand forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse.
b) Det reviderede regnskab skal foreligge senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse og kan rekvireres af klubbens medlemmer.
§ 8a: Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen 1 revisor og 1 revisorsuppleant til at forestå revision af klubbens regnskaber. Valg til disse poster skal være medlemmer over 18 år.
§ 9: Udvalg
På den ordinære generalforsamling vælges repræsentanter til udvalg der er repræsentative for medlemmernes interesser. Valg til disse udvalg kan ske blandt samtlige medlemmer, dog skal et medlem i udvalget vælges til formand. Den daglige ledelse, samt varetagelse af klubbens daglige udbetalinger, varetages af forretningsudvalget. Forretningsudvalget skal til enhver tid bestå af to bestyrelsesmedlemmer. Udvalgene skal i ethvert økonomisk henseende have accept fra bestyrelsen.
§ 10: Generalforsamling
a) Generalforsamlingen afholdes hvert år inden d. 1. marts. Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed og indkaldes af bestyrelsen.
b) Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen skal være bestyrelsen i hænde senest 1. feb.
c) Indkaldelse til generalforsamlingen skal ske skriftligt med mindst 3 ugers varsel og skal bekendtgøre tid og sted for afholdelsen tillige med dagsorden.
d) For den ordinære generalforsamling skal dagsordenen indeholde følgende punkter:
1) Valg af dirigent
2) Valg af referent
3) Formanden aflægger beretning
4) Kassereren aflægger revideret regnskab til godkendelse
5) Fastsættelse af kontingent
6) Behandling af indkomne forslag
7) Valg af formand
8) Valg af kasserer
9) Valg af bestyrelse
10) Valg af suppleanter
11) Valg af revisor og revisorsuppleant
12) Valg af udvalg
13) Evt.
§ 11: Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes når mindst 10 % af de stemmeberettigede medlemmer skriftligt begærer herom med angivelse af dagsorden. I sidste tilfælde skal den ekstraordinære generalforsamling finde sted senest 1 måned efter begæringens modtagelse. Indkaldelsen skal ske skriftligt med mindst 8 dages varsel.
§ 12: Stemmeret
a) På enhver generalforsamling har medlemmer over 15 år og forældre/plejeforældre til børnemedlemmer under 15 år, der har været medlem i mindst tre måneder og har betalt kontingent, en stemme.
b) Stemmeafgivning kan kun ske ved personligt fremmøde.
c) Alle afgørelser afgøres ved simpelt flertal, jfr. dog § 14 og § 15.
d) Stemmeafgivning sker ved håndsoprækning medmindre et af de fremmødte medlemmer forlanger skriftlig afstemning.
§ 13: Hæftelse
Klubbens medlemmer og dens bestyrelse hæfter ikke for gæld eller andre forpligtelser.
§ 14: Vedtægtsændringer
Til forandring af de bestående vedtægter kræves en majoritet på 75% af de afgivne stemmer af de til mødet fremmødte medlemmer. Enhver ændring af lovene skal indberettes til DRF til godkendelse.
§ 15: Prokura
Bestyrelsen disponerer over klubbens midler og varetager dennes tarv på bedste måde.
a) Klubbens likvide midler indsættes på en bank – eller girokonto.
b) Prokura til denne konto tildeles kassereren og formanden.
§ 16: Klubbens opløsning
Klubben kan kun opløses, når beslutning herom vedtages på to efter hinanden med mindst 14 dages mellemrum afholdte møder, hvoraf det ene skal være en ekstraordinærgeneralforsamling, der er indkaldt med dette for øje.
a) For at en sådan beslutning skal være gyldig kræves at opløsning på begge møder vedtages med minimum 2/3 af de afgivne stemmer.
b) Ved klubbens opløsning overgår dens midler til andet folkeoplysende formål bestemt af generalforsamlingen.
Således vedtaget den 14-11-2011